torsdag 4 oktober 2007

Pinholekamera


Såhär fint ljus är det utanför mitt fönster klockan sju på morgonen. Det var en bra start på en bra dag! Vi har lekt hela dagen. Vi har nämligen byggt hålkameror med en gästföreläsare som var en hejare på såna. Jag kände mig som ett dagisbarn på pysseldag. Helt exalterad!


Vi började med att spraya insidan av våra blivande kameror svart. Vi funderade på exakt hur mycket skäll vi skulle få av Benny eller Katarina imorrn för att stenplattorna utanför skolan också fick lite färg...


För att få burken/kartongen/asken ljustät måste man använda svart tejp och täcka för alla ställen som kan tänkas släppa igenom minsta lilla ljus.


En slutare fixar man ihop av tejp och pappkartong. Det blev mycket klippande och klistrande och klassrummet såg ut som hej kom och hjälp mig.


Till slut fick jag ihop den här skapelsen som är en helt fungerande hålkamera! Bilderna blev t.o.m. hyfsat skarpa när jag kommit fram till en bra slutartid. Den längsta var 6 minuter! Ska se om jag kan lära mig scannern i datasalen snart så kan jag lägga upp några hålkamerabilder sen.

/Guess who

1 kommentar:

rbrt sa...

asså Siri...seriöst... du har snott min bild!! den med det fian ljuset som ligger över gräsmattan varje morgon. fast det gör inget...för den du tog är jäääävligt snygg! bra jobbat!