söndag 20 januari 2008

Gotländska mysterier #4

En het diskussion har under veckan pågått i textilklassen, främst då mellan mig och Sara. Ämnet för debatten var huruvida man kan säga att man ska "åka upp till Visby", vilket enligt Sara är helt befängt.
Här på Gotland säger man tydligen att man ska "åka in till Visby" eller allra helst att man ska "åka in till sta'n" (det finns ju bara en stad så att det blir uppenbart vart man ska).
Jag kommer nog aldrig förstå varför det är så fel att säga att man ska upp eftersom det uppenbarligen är uppåt som man ska. Enligt Sara spelar detta faktum ingen roll eftersom det inte grundar sig i logik utan att det är dialektalt (och ytterst få saker med gotlänskan är speciellt logisk).
Jag tror att vi får lägga våra olikheter bakom oss och förena oss i ett nytt ändamål; GRÄV BORT SKÅNE!

/Språkpolisen

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag håller absolut med om att man inte åker _upp_ till Visby. Man åker _in_ till stan. Jag som bor i Kappelshamn åker aldrig _ner_ till Visby. Jag åker _in_ till stan.

Däremot kan jag åka _upp_ till Stockholm - det är en helt annan grej. Och så tror jag att man åker _över_ till Oskarshamn?

Jag kan också åka _upp_ till Fårö och _ner_ till Hemse.

Det här är ju solklart! Eller hur? :-)