torsdag 3 januari 2008

Inför vårterminen

Jag har hunnit gå på en del fotoutställningar under lovet. Det är schysst att se bilderna in real life och kanske bli inspirerad. Har några ideér jag vill ta itu med i Hemse.. Eller inte färdiga ideér, men mer fragment eller föreställningar om stil eller innehåll.

Idag var jag och Sara i Nacka och såg Elisabeth Olsson Wallins utställning "In Hate We Trust" på Länsmuséet. Den hade verkligen ett bra och rakt budskap. Jag gillar tanken på totalt konstruerade bilder. Allt är regisserat och noga igenomtänkt som i en målning. Ljuset är också onaturligt för att skapa effekt. De skulle påminna om renässansmåleri. Vi tyckte det lyckades på de flesta bilderna, men bäst från långt håll. Det är bra att uppmärksamma diskrimineringen av HBTpersoner, men bilderna är nog inte riktigt my coup of tea.

Igår var mormor, jag och Samuel på kulturhuset och såg Anna Claréns utställning "Holding". Den var mer i min smak. Gillar verkligen bleka poetiska bilder. Det är något som är bra med att inte skrika ut ett budskap. Man vill ju få tänka lite som betraktare också. Det ska bli kul att jobba mer med gestaltade bilder, snarare än dokumentära, i vår.

"A History Of Sex" av Andres Serrano på Kulturen i Lund var mest intressant på grund av att den blivit attackerad av "maskerade män" tidigare i höstas. Kan förstå att folk reagerar på utställningen eftersom den här bilden var den mildaste av alla, och den enda jag tyckte var lite fin, men att trasha stället var kanske lite överdrivet.

Jag har ju redan skrivit om Richard Avedons retrospektiva utställning på Louisiana i Köpenhamn, men den är värd att nämnas två gånger. Den hänger fram till 13e januari. Se den!
S

Inga kommentarer: